Søk plass
Hjem  |  Ukategorisert   |   En innholdsriks dag i outbacken (Kristina Bakke)

Det ble en rolig start på den veldig tidlige dagen da Justin, tourguiden vår, vekket oss med Magic av Coldplay kl 5 på morningen. Noen hadde sovet i teltene sine, mens andre hadde tilbrakt natta i soveposene under klar stjernehimmel og sval temperatur. Bussen ventet kl 6 og var klar til å dra avgårde til en av Australias mest kjente attraksjoner; verdens største stein, Uluru.

Før vi dro avgårde spiste vi god frokost med diverse godsaker. Vegemite var mulig å prøve ut på ekte australsk vis, ellers var et bredt utvalg frokostblandinger og diverse andre mer kjente pålegg (nutella, syltetøy, peanøttsmør) tilgjengelig.

DSC_0109 DSC_0111

I bussen på vei til Uluru fortalte Justin litt om klimaet, hva som ville vente når vi kom fram og slapp ofte ut et «iiihaaa» eller «wohoo» når han var ferdig med å si noe eller generelt bare var gira.

Ved Ayers Rock, eller Uluru som den heter på aboriginsk, ventet en ca 2 timers lang gåtur rundt steinen i fortsatt sval temperatur og nydelig soloppgang. Når man er i ørkenen står man ofte opp grytidlig for å benytte seg av de mildere gradene før det blir stekende varmt, noe vi skulle erfare var lurt. Senere på dagen ble det opp imot 35 grader, og det som skulle være redningen var vann, høy solfaktor og skygge. Beskjeden vi fikk var å drikke hvert 15. min og til sammen en liter per time for å overleve. Turen vi gikk var kanskje 3/4 av den originale løypa rundt hele steinen. Stien var av rød sand, og vi fikk et idyllisk inntrykk av australias outback.

DSC_0138 DSC_0155

Da vi hadde gått ferdig løypa ventet Justin i andre enden med fortellinger og historier om aboriginerene og deres tro. Steinen lærte vi hadde utrolig mange kjennetegn som hver hadde betydning eller bø på en fortelling. Aboriginerene brukte steinen som en bok eller et kart for å knytte steder til fortellinger. Vi fikk kun høre «barneversjonen» av noen av fortellingene, for det er visst ikke alt aboriginerene vil dele med folk utenfra.

Historiene er med på å utgjøre den aboriginske troa og er derfor hellige. I gåruta var det av og til skilt som fortalte om hellige steder ved steinen som ble oppfattet som mer sårbare som det ikke var lov å fotografere. Aboriginerene har opplevd store frastjelinger av land og respekt på kort tid. Det finnes en klatrerute opp til toppen av uluru, men denne er farlig og sees på som respektløs overfor aboriginerene og deres hellige stein. Justin, tourguiden vår, kalte denne klatreruten for «the scar». Det kan være forståelig at aboriginene vil holde deler av kulturen og tradisjoner for dem selv.

Av steder vi stoppet ved og ble fortalt litt bakgrunn om var vannhullet et. Her samles mye av regnvannet som faller ned fra steinen og danner en liten dam. Tidligere ble det brukt som drikkevann av både mennesker og dyr. Derfor ble dette også en slags lokkedue så aboriginerene kunne ligge på jakt bak en stein og lett få tak i et bytte.

DSC_0159 DSC_0162 DSC_0163 DSC_0164 DSC_0168IMG_8645

Etter å ha lært mye og tilbrakt gode stunder i fint landskap og stigende teperaturer var det omsider lunsj ved leirstedet. Det var stelt i stand deilige wraps som vi kunne lage akkurat som vi ville.

Etter lunsj fikk vi et par timers pause med egendisponering av tiden. Mulighetene bestod i å slappe av i teltene, ri på kameler til en liten slant, ta et bad i bassenget et lite stykke unna leirstedet eller bare en dusj.

Tilbake i bussene 13:30 var det på tide å besøke Yulara i et opphold på en times tid. En håndfull suvenirsjapper og et par spisesteder var det som møtte oss. Her fikk vi shoppe litt til de der hjemme og/eller slappa av litt i skyggen med en milkshake eller to i hånda.

Turen videre gikk tilbake til uluru for å gå en siste liten runde med mer grundige fortellinger om kjennetegn ved steinen. Det hadde nå blitt stekende varmt, 35 grader. Mye av jobben til Justin bestod i å finne skygge for hele gjengen.

IMG_8650 IMG_8664  IMG_8679

IMG_4490 IMG_4492 IMG_4505 IMG_4541 IMG_4546 IMG_4556

Siste stopp med den lilla tourbussen før vi satte kursen tilbake til leirstedet nok en gang var Culture Centre. Her var det utstilt aboriginerkunst som var mulig å kjøpe, cafeer og informasjon om aboriginene og kulturen.

Retur til leirstedet og en egendisponibel time før den vakre solnedgangen sterkt ble anbefalt. Bare en liten sti å gå, så var vi på utsiktspunktet hvor flere var samlet for å nyte synet av Uluru i den ene enden og Kata Tjuta i den andre i dagens siste solstråler.

Sen middag tilbake i teltet, herlig spaghetti bolognese, hvitløksbaguetter og salat.

En rask kveldssamling for å oppdateres i fellesskap om morgendagen

Så boms i loppekassa enten i telt eller under nydelig stjernehimmel i frisk australsk sommerluft. Tidlig opp i morgen, kl 5 da også.