Søk plass
Hjem  |  Felles skoleturer | Israel og Palestina   |   Oppsummering av en viktig reise

Tekst og bilder: Oliver og Malin m.fl.

Nå har vi endelig kommet oss tilbake på norsk jord. For ti dager siden var det en spent og forventningsfull gjeng som sto på Gardermoen, klare for å oppleve Israel og Palestina. Nå sitter vi igjen med masse ny kunnskap, nye minner og en litt større forståelse for hvorfor konflikten og situasjonen er så vanskelig som den er. Med et program som var fullpakket av opplevelser fra morgen til kveld, er det viktig å mimre litt, for å huske på alt det fantastiske vi har opplevd.

Turen startet grytidlig på morningen, og tre flyturer sto mellom oss og Tel Aviv. Etter å ha ventet på bagasjen til Hallvard en goood stund (som forøvrig er SVART og ikke BLÅ), kom vi omsider frem til Tiberias, hvor vi var i tre netter. Der fikk vi oppleve alt fra båttur på Genesaretssjøen med den norske nasjonalsangen, til Golanhøyden med utsikt mot Syria, og historiske og religiøse opplevelser. Vi fikk også besøke Jesu fødeby Nasaret. Intense, varme, innholdsrike og veldig fine dager.

Videre gikk turen til Jerusalem. En skikkelig gryte av forskjellige mennesker, kulturer og religioner. Byen alle vil ha en del av. Et høydepunkt på turen for mange. Dagene i Jerusalem inneholdt det meste. En av opplevelsene på turen som satt dypest spor hos mange, er å snakke med et tidsvitne fra Holocaust, noe vi var så heldige å få muligheten til på Yad Vashem, holocaust-museet i byen. En sterk opplevelse, som minner oss på hvor forferdelig jødene ble behandlet under krigen, og hvorfor det er så viktig for dem med sin egne stat. Videre fikk vi oppleve matmarkedet i Jerusalem, som var akkurat like hektisk og kaotisk som forventet. Via dolrosa, morgenjogg i gamlebyen, besøk på tempelhøyden, samtale med rabbiner Michael Melchior og dating blant ortodokse jøder i hotellobbyen er bare noen av mange ting vi fikk se i Jerusalem. En by som er så viktig og hellig for mange millioner mennesker, er ganske spesielt å lære om og få besøke.

Videre gikk turen videre til Jericho og Betlehem, og for første gang på turen var vi inne i Palestinsk område. Her fikk vi kjenne på hvordan virkeligheten er i landet, når den ene bussen ble stoppet for kontroll, og 3 væpnede soldater kommer stigende inn i bussen. I Jericho fikk vi se palestinsk kultur på sitt beste, med sang, dans og utrolig god mat. Men vi fikk også lære om hvordan det er å være palestiner i dag, og hvilke utfordringer det følger med seg. I Betlehem hadde vi et obligatorisk stopp ved den kjente muren full av grafittikunst, som skiller Israel og Palestina. Vi fikk oppleve hyrdemarken og fødselskirken, før det igjen var på tide å fare videre til neste destinasjon.

Etter lange dager med masse inntrykk og opplevelser, satte vi snuta mot Eilat, hvor dykkerene allerede befant seg. På veien stoppet vi ved Masada, et utrolig arkeologisk funn, før vi alle fikk kjenne på å flyte som en dupp i det salte Dødehavet. Dagen etter fulgte en nydelig fridag på Coral beach i Eilat, hvor den israelske naturen ble nytt enten fra solsengen eller med snorkel i det som er verdens nordligste korallrev. Etterlengtede og behagelige dager i varmen.

Turen nærmet seg slutten, og siste etappe var Eilat – Tel Aviv. Etter et par timer i bussen stoppet vi for å ri på kamel. Det er vanskelig å ikke føle seg som en konge, der man sitter på kamelryggen midt inne i ørkenen. På kvelden kom vi frem til siste stopp, Tel Aviv – byen som aldri sover. Der sjekket vi inn på et utrolig kult hostel! Etter en siste kveldssamling, var det litt tid til å utforske byen, før kofferten skulle pakkes en siste gang, og gjengen endelig skulle hjem til norsk drikkevann. Alarmene gikk på rad og rekke i The Spot Hostel Tel Aviv, så tidlig som 03.00, og 20 timers reise ventet oss før vi var tilbake i Ålesund.

Denne turen har virkelig vært en reise for livet, og en reise vi sent vil glemme. Vi har møtt mange forskjellige mennesker med forskjellige meninger og livssyn, som vil at vi skal forstå dem. Og i en konflikt og situasjon som er såpass komplisert, er det omtrent umulig å forstå. Men turen har gitt litt perspektiv på ting, og gjort at vi er litt klokere, litt mer opplyst og litt mer engasjert enn da vi kom.