Mandag 21/03 pakket vi sammen i Hollywood. Det var helt surrealistisk å ha sett og opplevd det vi bare har sett på TV. Mens vi sto og ventet på å dra til metroen ble Nora og Oliver stoppet av ABC 7 for et kort intervju om Oscarutdelingen. Vi fikk endelig kommet oss til metroen og videre til Huntington Beach, der vi skulle hente leiebil. Alle var skikkelig gira på å dra til Indio. Det var helt magisk å komme frem til huset med basseng. Den første ordentlige hjemmelagde middagen ble laget, og det var så koselig å sitte hele klassen samlet rundt middagsbordet.

Tirsdag 22/03 startet lik som andre dager: Opp til frokost kl. 08 og så gjøre oss klare til avreise. Planen i dag var å besøke Joshua Tree National Park. Ikke alltid like lett å få med seg alle inn i minibussen så tidlig på morgenen (host, Jack, host), men også i dag fikk vi alle med, med hvert sitt headset rundt halsen, klare for en times kjøring til første stoppested, nemlig Big Morongo Canyon Preserve. Dette var en utrolig stilig plass hvor vi kunne tusle en runde og bare nyte litt deilig og rolig natur på et reservat hvor vi vet at dyre- og plantelivet blir godt tatt vare på og bevart.
Videre gikk turen til Covington Park, hvor vi møtte Ingunn (søsteren til Hilde Charlotte) og mannen hennes, Mark, som bor i Joshua Tree. Lunsjpausen tok vi i Desert Christ Park, en park som ligger i Yucca Valley, som har mer enn 40 kritthvite statuer plassert rundt omkring. Mark kunne fortelle oss at parken ble grunnlagt av Antone Martin i 1951, og at mange frivillige har brukt tid og ressurser på å få i stand og opprettholde denne parken. Vi kunne se at den var godt tatt vare på og satt pris på. Statuene i parken gjenforteller bibelhistorier med en visjon om at parken skulle være et lyspunkt for fred i verden.
Da vi var mette på mat og kunst dro vi til Joshua Tree sentrum, hvor vi fikk to timer til å titte litt rundt. Alle synes to timer hørtes utrolig lenge og kjedelig ut, men så viste det seg at lokalsamfunnet, med sine 7400 innbyggere, hadde mye å by på.
Herfra dro vi til hoveddestinasjonen for dagen, Joshua Tree National Park! Alle var spente på denne parken og hva den hadde å by på. I ørkenen befant det seg noen utrolig vakre Joshuatrær og et helt unikt naturlandskap. Vi gikk en liten tur i Hidden Valley og fikk tatt noen flotte bilder, som fotografen vår, Aida, stod for. Joshua Tree Park var helt enestående og virkelig et av høydepunktene i løpet av disse dagene i California! På vei hjem stoppet vi på Stake`n`Shake for en deilig og etterlengtet burger etter en lang, men veldig innholdsrik dag.
Onsdag 23/03 hadde vi gledet oss lenge til, for det var nemlig bursdagen til Hilde! Vi startet dagen med å blåse opp ballonger, fikse til en god frokost og alle pyntet seg litt. Selv om det var Hilde sin bursdag og vi skulle gjøre stas på henne, klarte hun å overraske oss med masse god amerikansk frokostblanding og Pop-Tarts! Det var mildt sagt en fornøyd gjeng rundt frokostbordet da.
Ettersom det var vår siste dag i Indio, og vi hadde hatt et så fullt program fram til nå, utnyttet vi varmegradene og bassenget i bakgården til det fulleste. Ertepose-kasting, bading og soling foregikk i en god del timer. Det endte jo selvfølgelig med noen brente fjes og kropper. Men som Jack sier: «Rødt blir brunt».
Stedet vi bodde på hadde en grill, noe vi alle så veldig fram til. På menyen sto koteletter, kylling, hjemmelaget potetsalat og vannmelon. og mangosalat. Jack overrasket oss med å være en skikkelig rå grillsjef og grillet helt perfekte koteletter. Vi måtte selvfølgelig avslutte dette nydelige måltidet med en kake! Resten av kvelden vår brukte vi på å spille spill og pakke, ettersom vi dagen etter skulle reise videre til neste plass.
Vi koser oss og nyter hver dag på tur.
Reisehilsen fra Eirunn, Malin og Julia.