Stippene skriver:

Klokka er 18:00, vi sitter på Gardermoen og flyet går om 4 timer tilbake til Ålesund fra Israel. Hodene er fulle av nye tanker og inntrykk, og koffertene fulle av kaffe, dadler og jalla sjal. Hvordan oppsummerer vi en tur som dette? Vi vil dele høydepunktene våre:

Opplevelser! Gjennom denne reisen har det ikke vært mangel på opplevelser. Nye opplevelser betyr nye erfaringer å ta med seg i ryggsekken. Variasjonen av opplevelser har vært unik. Alt fra å dykke i Rødehavet til å besøke historiske plasser. Mangfoldet av opplevelser gjorde at denne turen passet for alle.

Maten! Mange av elevene hadde store forventninger til maten etter å ha sett 6 episoder av Tareq Taylors matreise på NRK TV i fellesfag flere uker før turen. Der fikk vi en innføring i hva hummus var, og hvor viktig lam og grillede grønnsaker er i spesielt palestinsk matkultur. Da middag sto for tur første kveld i Ohalo kibbutz var vi alle veldig spente på hvordan maten skulle være, ble vi matforgifta eller kom vi til mathimmelen? Intrykket vi sitter igjen med er at alle ble positivt overrasket over maten, og alle fant noe nytt de liker, enten det er hummus eller grønne oliven (som Israel er veldig gode på!) Alle dagene fikk vi god mat, men høydepunktet for alle var maten vi fikk da vi var i den palestinsk-styrte byen Jeriko, der vi fikk servert godt lammekjøtt, hummus, kylling, salat med granateplebasert dressing, ris, pita, salsa og en musikkopplevelse utenom det vanlige.

Ørken og beduinleir! Et stort høydepunkt for oss var å sove i beduinleir midt i ørkenen. Denne opplevelsen var så langt i fra vår hverdag. Her fikk vi et personlig møte med en kvinne som fortalte sin inspirerende historie om hvordan det er å være beduinkvinne. Vi hadde kveldssamling rundt bålet med sang og stjernehimmel. Overnattingen skjedde i et beduintelt der vi våknet av noen kaklende haner. Mange av oss våknet grytidlig for å løpe opp på en topp for å rekke soloppgangen, det var nydelig! Før vi tok turen videre fra ørkenen ble det tid for kamelridning før frokost.

Kulturmøter! Det har vært en fantastisk mulighet å få oppleve Israel og Palestina bak det landet som males i nyhetene. Konflikten tar åpenbart mye plass i media, men nå når vi har truffet menneskene bak den ser vi jo at de er folk akkurat som oss. En deilig, kaotisk, fargerik miks av store religioner og gamle tradisjoner. Så utrolig lærerikt det er å få stille spørsmål direkte til menneskene som sitter med svaret. Et spesielt øyeblikk jeg kommer til å ta med meg, var når vi spilte fotball med noen gutter i gatene i Betlehem, Palestina. Litt sjenerte og nysgjerrige inviterte de oss inn i leken, og det er for min del et av de beste minnene jeg tar med meg.

Inntrykk! Noe som gjorde et stort inntrykk på reisen var da vi besøkte holocaustmuseet, der fikk vi høre en dame snakke om da hun vokste opp under krigen, og om sin historie og hvordan det påvirket og preget hennes liv. Dette gjorde noe med oss og man kunne veldig klart merke at stemninga i elevflokken var annerledes etterpå.

Dykking i Eilat er virkelig noe for seg selv! Vi kom fra Norge der vannet er iskaldt og vi bruker tunge tørrdrakter. Men i Eilat var det noe helt annet, vannet var varmt og havlivet er spektakulært. Det er vanvittig vakkert i Rødehavet, alt fra koraller, fisker, sandbankene og det asurblåe vannet. Beliggenheten til dykkesenter var perfekt, rett over veien til stranda. Samholdet mellom dykkeklassen og fridykkerne gjorde det også bare hakket bedre. Veldig bra gjeng og god stemning som gir en spesiell følelse som fyller tankene og sjela mi når jeg tenker tilbake på Rødehavet, og at vi var så heldige å få oppleve det kommer jeg alltid til å leve på.

Tabbehatt!!! «Tabbehatten» var kveldens høydepunkt. Vi samlet hele gjengen og fortalte morsomme historier og tabber som hadde skjedd i løpet av dagen. Dette kunne være å gå inn på en fremmed som satt på do, bli svindlet på krydder shopping eller falle ut i vannet med alle klærne på. Den som hadde gjort tabben og som fikk best respons måtte gå med tabbehatten en hel dag, frem til neste tabbehattvinner ble kåret. Det var en annerledes og gøy måte å få en oppdatering på hva som har skjedd i løpet av dagen.

Samholdet på denne turen var eksepsjonel. Allerede fra første dagen så merket vi at folk var mye mer åpne for andre og samholdsfølelsen var mye sterke. Det å reise på tur med ein stor gjeng gjør at man knytter spesielle bånd med hverandre, og vi kommer alltid til å dele denne turen samt disse minnene for med hverandre resten av livet.

Tusen takk for en uforglemmelig tur! Dette har vært en reise for livet vi aldri kommer til å glemme!