Copacabana og Titicacasjøen
Lørdag 23. Mars
Reisedag.
Vi dro tidlig på morgenen med buss fra Arequipa (Peru) til Copacabana (Bolivia). Det var den fineste bussturen vi har hatt på reisen. Nydelig fjell og naturlandskap hele veien. Vi fikk også en sniktitt på Puno. Etter Puno så strakte det seg en grønn og frodig natur rundt Titicacasjøen. Bussturen varte i 8 timer, men det gikk fort og greit. Det var så mye fint å ta bilder av ut av bussruten og på stoppeplassene.

Vi kom oss lett og greit gjennom grensen fra Peru til Bolivia. Da hoppet vi inn i en ny buss, ca. 15 min, til hotellet vi skal være på i to dager. Hotellet var veldig koselig, fin utsikt og nærme restauranter, marked og Titicaca.

På kvelden var alle veldig slitne etter reising og inntrykk, så det ble å spise god mat og slappe av. Vi spiste Quinoasuppe og ørret fra Titicaca sjøen. Slo til med Bananasplit til dessert.

Båttur Titicaca sjøen og Isla del Sol
Søndag 24. Mars
Vi spiste frokost til utsikt over de grønne fjellene i Copacabana og Titicacasjøen.
Vi hoppet i en båt sammen med en lokal guide. Han var veldig vennlig og brukte ord som «my friends» når han snakket til oss.

Etter 1 og en halv time på båten gikk vi i land på Isla del Sol. Guiden fortale oss mye om Titicaca sjøen, aymara folket og øya, mens vi sto i nydelige omgivelser.

Vi besøkte et gammelt «tempel», som urbefolkning har bygget for flere hundre år siden. Han viste oss hvordan vi kunne se at dette var en hellig bygning, og vi sang sanger sammen med han. Det var en veldig rørende og energi-rik seremoni, selvom den var kort. Noen fikk litt latterkrampe, og det ble tårer og smil. Klemmer ble delt. 3 minutter med unik stemning og magi.

Så fikk vi sitte oss ned i gresset, nyte solen, ta bilder og spise lunch. Her fikk vi merke stillheten. Ingen støy ifra biler eller by. Man kunne bare høre de naturlige lydene som fugler og bølgeplask fra Titicaca. Da vi var ferdig å spise gikk turen videre over øyen.

Vi fikk lukte på urter, sett på alpakkaer og esler. Vi solte oss på dekk hele veien tilbake og nøt sol og slappet av etter en fantastisk utflukt.

Godt slitne og godt solbrente etter utflukt i tynn luft og 3800 høydemeter, fikk vi hvile før vi spiste god lokal quinoasuppe til middag.