Atmosfære – det er tingen! Hva skal til for at vi utvikler oss – blir voksne som mennesker? Hvordan skal det stedet være der du blir i stand til å oppdage nye sider av deg selv, av andre og av verden omkring?  Hvis folkehøgskole er et slikt sted, hva er det spesielle med å lære noe i folkehøgskole? Hva er det man lærer der? Store spørsmål krever grundig arbeid skal vi tro på svaret. 

Doktorgrad i folkehøgskolepedagogikk

Sist uke skjedde det noe enestående: Rasmus Kolby Rahbæk forsvarte sin doktorgrad om folkehøgskolepedagogikk ved Universitetet i Århus. Det er ikke så mange i verden som har avlagt doktorgrad med forskning på hva folkehøgskolepedagogikk er for noe. I Norge har Johan Løvgren tatt doktorgraden gjennom avhandlingen ”The Reflective Community: Learning processes in Norwegian folk high schools”. Så har vi altså Rasmus Kolby Rahbæk i Danmark som har levert avhandlingen «Stedets pædagogik – en fortolkende beskrivelse af højskolepædagogik i et dannelsesperspektiv». 

Atmosfære

Rasmus har arbeidet med hva folkehøgskolene sier at de vil, hva elever forteller og hva lærere forteller. Ut av dette sier han noe om hva som gjør at folkehøgskoler blir steder for vekst og utvikling. Et skoleår kan ha ulike dannelsesperspektiver og forløp, men i folkehøgskolen er det et element som er ekstra synlig: Vi er skole hele døgnet og dermed blir stedet viktig. Stedet er både et fysisk sted og det er alle de hendelsene som skjer der. Stedet har en atmosfære som skapes av alle som er der. Hvert folkehøgskoleår får sin atmosfære – alt skolen lukker inn og lukker ute – og alt elever og personale bidrar med i fellesskapet. En av informantene til Rasmus beskrev sin skoles atmosfære slik:

Kontrast til andre skoler

Det er et mønster at elever folkehøgskoleåret som en kontrast til videregående skole og andre skoler; det blir læring for innholdets skyld, her kan det skje deling av faginnhold i en oppgave i stedet for at man kun deler karakteren etter at fagarbeidet er ferdig. Vi fikk høre om den uprofesjonelle folkehøgskolelæreren – et begreb brukt som hedersmerke. For alt dette og mere til må du skaffe deg avhandlingen til Rasmus og grave selv. Opponentene gikk god for at den er svært lesverdig, nesten forførende. Det skal bli interessant! 

Ps: Det ble ganske god atmosfære på universitetet også denne dagen, rekordstort oppmøte til et forsvar av doktorgrad, flere spørsmål fra salen og lystig humor både i ord og bilder. Takk til Rasmus Kolby Rahbæk for bidraget til å gjøre skoleslaget vårt synlig!  Ds

Les mer om avhandlingen på nettstedet til den danske folkehøgskoleforeningen.

 

Lesernes kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

    Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.